Strand, regen en kano's - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Jannemieke Vermeij - WaarBenJij.nu Strand, regen en kano's - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Jannemieke Vermeij - WaarBenJij.nu

Strand, regen en kano's

Door: Jannemieke

Blijf op de hoogte en volg Jannemieke

26 November 2012 | Zuid-Afrika, Knysna

Hallo allemaal!

Hier weer een berichtje uit het heerlijke Zuid-Afrika :).
Omdat Zuid-Afrika vrij groot is, zit je al snel veel uur op de weg als je aan het reizen bent. Gelukkig zijn die uren geen verloren uren, want je kijkt je ogen echt uit. De omgeving is prachtig en veranderd bijna constant, de rijstijl is soms bijzonder te noemen en de wegwerkzaamheden zijn op zijn minst speciaal. Op de weg naar Coffee Bay hadden we ongeveer twee uur vertraging door de werkzaamheden, niet zoals in Nederland gewoon wat rustiger aan, maar de ene rijrichting is compleet afgezet terwijl het verkeer van de andere kant op onze banen rijdt. En dan heb ik het niet over de kleine provinciale wegen, maar over een van de meest belangrijke snelwegen. Als je pech hebt, sta je dus met een volgepakte bus (22 personen) in de brandende zon te wachten tot de persoon met het “stop” bord deze omdraait naar “rijden”. Gelukkig spelen de lokale mensen goed in op dit soort werkzaamheden, in rijen lopen ze langs met vers fruit, gekoelde drankjes en andere lekkere dingen :). En natuurlijk geven deze oponthoudjes ook de kans om de omgeving nog eens extra te bekijken, als die in Nederland hetzelfde zou zijn als, zou niemand het denk ik meer erg vinden om in de file te staan :P.

Mijn vorige weblog was ik geeindigd in Coffee Bay (foto 1) waar ik nog een aantal extra dagen verbleven ben. Die avond kwamen kinderen uit het dorp om te dansen en te zingen bij het eten, hoe zij kunnen dansen is echt bijzonder en zo gaaf! Nederlanders (en ik denk de meeste Europeanen) zijn daarbij vergeleken en stijve harken :P. Het eten daarna smaakte alleen maar beter. Omdat die dag degene met wie ik een aantal dagen was opgetrokken verder gegaan was, zat ik in het begin een beetje allenig, maar gelukkig kwam ik al snel nieuwe mensen tegen. Dat gaat zo makkelijk tijdens het backpacken! Je zit gewoonlijk met een hoop mensen aan een tafel en een gesprek ontstaat dan zomaar.
De volgende dag ben ik mee gegaan op de “beach day”: surfen, beach volleybal en lekker op het strand liggen. Helaas had alleen een van de honden de bal opgegeten, dus konden we niet volleyballen. Het weer had ook besloten om tegen te zitten, dus echt lekker op het strand liggen ging helaas niet (was erg bewolkt, winderig en vrij koud). Maar gelukkig maakte dit alles niets uit voor het surfen, wat we ook veel gedaan hebben :). Maandag ben ik vertrokken uit Coffee Bay om een nachtje in Chintsa te slapen, dat is een plaatsje aan een lagoon waar het echt heerlijk rustig is (een aangename verassing na het drukke Coffee Bay). Helaas kwam de shuttle naar de volgende plaats al vrij vroeg, zodat ik alleen een zonsopkomst (foto 2) heb kunnen zien en een uurtje op het strand heb kunnen zitten... Maar waar de shuttle me naar toe bracht was het ook echt prachtig! De lokatie was Hogsback, een van de twee regenwouden in Zuid-Afrika (foto 3). Bijzonder hoe snel het landschap kan veranderen in een rit van maar een uurtje. Daar aangekomen (na een lange omweg) had ik gelukkig nog tijd om een mooie wandeling te maken. Woensdag (de volgende dag) was ik daar helemaal blij mee aangezien het toen de hele dag heeft geregend en er dikke mist was... Een rustig dagje zal ik maar zeggen :P. Op de dorm sliep ook een Duitse jongen die fan is van Borussia Dortmund, dus 's avonds hebben we naar de Champions Leauge wedstrijd van Ajax tegen Borussia gekeken. Vooral de mensen van het hostel vonden het erg grappig dat ze in Zuid-Afrika aan de bar zaten met een Nederlands meisje die voor Ajax was en een Duitse jongen die voor Borussia was :P. Helaas heeft Ajax verloren, maar het was alsnog erg leuk!

Donderdag was het al weer tijd om verder te gaan naar de volgende plaats. Ook nu vertrok de shuttle erg vroeg en ditmaal werden we in een kustplaatsje genaamd East Londen gedropt totdat de bazbus ons ergens in de avond weer zou oppikken... Het weer was iets beter gewordend dan de dag ervoor, alleen waaide het zo hard dat als je het strand op zou gaan je compleet gezandstraald terug zou komen... Dus zijn we maar met een aantal naar de mall gegaan. Een aangename verassing was dat ze daar een bioscoop hadden en nog aangenamer was dat een film maar 16 Rand kost, wat neerkomt op ongeveer 1,5 euro! Dit aanbod konden we niet laten liggen, dus zijn we gezellig naar de bios gegaan :). Na redelijk gehaast te hebben om weer op tijd terug te zijn waar de bus ons op zou pikken, hoorden we dat de bus vertraging had, waarschijnlijk een paar uur... Maar uiteindelijk kwam hij toch en lag ik om 00.30 in mijn bedje in Port Elisabeth. Ik had gehoord dat daar niet zo heel veel te doen zou zijn, dus ben ik de volgende dag meteen doorgereisd naar the Crags, een plaatsje een paar uur verderop. Hier veranderd het landschap bijna met elke stap die je zet! Ik heb een wandeling gemaakt die ongeveer 5 uur zou duren en we begonnen in wat bergachtig gebied met vooral struiken en wat bloemen (foto 4). Nadat we een stukje naar beneden gelopen hadden belandden we opeens in een regenwoud (het tweede van Zuid-Afrika), en na nog een uurtje lopen stonden we opeens op het strand, echt raar om te zien! Zo veranderlijk als de omgeving was, was het weer die dag ook. Toen we begonnen was het erg zonnig maar na een uurtje begon het opeens te betrekken en tegen de tijd dat we op het strand waren, leek het elk moment te kunnen gaan regenen... We belden toen maar degene van het hostel op met de vraag of hij ons op kon halen wat achteraf een goede beslissing was, niet lang daarna begon het te regenen om pas de volgende morgen op te houden.

Met het slechte weer ben ik weer vertrokken uit de Crags om naar Knysna te gaan, een schattig plaatsje aan een mooie lagoon. Toen ik hier aankwam was het nog erg bewolkt, maar zodra ik mn spullen had opgeruimt, begon de zon te schijnen :). Dat was gister en veel heb ik niet gedaan toen, wat rondgelopen in het dorpje en de lokale craft market (handwerk). Hier zaten de mensen voor hun “winkeltje” te werken aan de spullen die ze later zouden verkopen, dit had ik nog niet eerder gezien! Een man liet zien hoe hij van een groot blok hout een giraffe aan het maken was, echt gaaf om te zien!
Vandaag zijn de weergoden me gelukkig beter gezind, want vanmorgen heb ik een prachtige rustige kanotocht gemaakt op de plaatselijke rivier met stralende zon (foto 5)! Een betere vulling van je dag kan ik me niet voorstellen :).

Dat was het weer voor deze keer, de volgende weblog zal denk ik uit Kaapstad komen waarna ik alweer bijna naar huis ga... Aan de ene kant vind ik het erg jammer dat ik nog maar anderhalve week van dit heerlijke backpackleventje heb, maar aan de andere kant vind ik het toch wel lekker om naar huis te gaan en iedereen weer te zien!

Groetjes van mij!
Jannemieke

  • 26 November 2012 - 18:48

    Bob Laurenssen:

    Hee mede stijve hark, leuk om je belevenissen weer te lezen. Ik hoop dat het weer beter blijft want in de regen lopen kun je ook hier doen ;) geniet nog van de komende dagen het gaat al snel genoeg! Als je weer terug bent mag je me leren om blij in een file te staan ......
    Groetjes van Bob.

  • 26 November 2012 - 23:09

    Hans:

    Ha meis, weer mooie avonturen. Geniet nu je nog in dat fantastisch mooie land bent. Ik ben ook nog steeds aan het nagenieten. Wat een afwisseling! Ben benieuwd naar Capetown! Groetjes aan je reisgenoten van die wildreserve papa

  • 01 December 2012 - 14:47

    Marleen:

    Hoi hoi,

    Een berichtje uit het regenachtige Nederland. Waar een kaartje voor de bios ongeveer 6 keer zo duur is. Ik geniet van je Blogs en kijk al naar de volgende uit. Geniet van het surfen en alle dingen die je niet in Nl kunt doen.
    X en knuffel, Marleen.

  • 01 December 2012 - 14:47

    Marleen:

    Hoi hoi,

    Een berichtje uit het regenachtige Nederland. Waar een kaartje voor de bios ongeveer 6 keer zo duur is. Ik geniet van je Blogs en kijk al naar de volgende uit. Geniet van het surfen en alle dingen die je niet in Nl kunt doen.
    X en knuffel, Marleen.

  • 03 December 2012 - 12:11

    Joke Dirksen:

    Hallo Jannemieke. Fijn, dat je het zo naar je zin hebt. Ik vind je erg moedig om zulke lange ve4rslagen te mailen..Als ik vakantie heb vind ik dat een hele klus, met het gevolg, dat ik het nooit doe.
    Het is wel heel erg leuk om de reis zo mee te beleven. Ook goed, dat je weer naar huis verlangt, dat is alleen maar gezond. Geniet nog van de laatste week, veel plezier en groetjes Joke en Gerard.

  • 03 December 2012 - 15:42

    Oom Herman:

    Hallo Jannemieke,
    Omdat ik vorige week een week met familie in Brabant was, kon ik niet eerder reageren op je laatste verslag.
    Die wisselende natuurgebieden waar je doorheen reist lijkt mij erg boeiend. Je bent ook lekker actief bezig, kano varen op zo'n rivier ook erg leuk.
    De souplesse die de Afrikanen hebben daar kunnen de meesten van ons inderdaad niet tegen op. Jij nog wel met je turn ervaringen.
    Dat jij die voetbalavond voor Ajax was, kan ik me voorstellen. Maar ik hoop wel dat je in Nederland voor Feijenoord bent!
    Je reis begint al weer op te schieten. Nog een leuke week.
    Groetjes,
    oom Herman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannemieke

Actief sinds 18 Sept. 2012
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 16014

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 27 Februari 2015

Keuze coschap tropen Tanzania 2015

19 Oktober 2012 - 08 December 2012

Zuid-Afrika 2012

Landen bezocht: