Het backpacken is begonnen - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Jannemieke Vermeij - WaarBenJij.nu Het backpacken is begonnen - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Jannemieke Vermeij - WaarBenJij.nu

Het backpacken is begonnen

Door: Jannemieke

Blijf op de hoogte en volg Jannemieke

17 November 2012 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Hey allemaal,

Inmiddels ben ik al weer een week bezig met het backpacken en het gaat allemaal erg goed :).
Zondagochtend ben ik met de Bazbus, een hop-on-hop-off bus, vanuit Johannesburg naar de Noordelijke Drakensbergen vertrokken. Het leuke van de bus is dat het je ophaalt bij de deur van je backpackers, dus je hoeft nooit op een onguur stationnetje te wachten op de bus. Wat iets minder handig is, is dat je nooit precies weet hoe laat hij komt. Zo hadden ze me verteld dat ik waarschijnlijk pas rond negen uur opgehaald zou worden, maar uiteindelijk stond de bus al om acht uur klaar... Snel even mn onbijt naar binnengewerkt en op naar het avontuur!
In de bus zitten gelukkig genoeg anderen, dus na de eerste stop had ik meteen al kennis gemaakt met een man uit Brazilie en een meisje uit Belgie waarmee ik veel dingen samen gedaan heb. Rond een uur of twee kwamen we aan in de Drakensbergen met heerlijk weer en stond de eerste tour al op ons te wachten. We zijn een stukje verder gereden en daar naar de top van een berg gelopen om er vervolgens van ab te seilen. Onderweg kwamen we Eland antilopen tegen (de grootste antilope soort en dezelfde als die ik ook in het wildpark gezien had) en een grote groep apen. Het uitzicht vanaf de top was echt geweldig, zo weids! De abseil was van ongeveer 30 meter en het leek me niet zo’n probleem. Totdat ik klaar stond om over de rand te stappen... Dan is het toch wel erg hoog :P. Maar toch over de angst heen gestapt en een geweldige ervaring!

De dag erna begon al weer vroeg, want om 7.30 zou de tour naar Lesoto vertrekken. Lesoto is een klein bergstaatje midden in Zuid-Afrika met ongeveer 2.3 milj inwoners dat het twee na armste land van de wereld is. Op een gegeven moment kon de koning kiezen of ze onafhankelijk zouden blijven of bij Zuid-Afrika zouden komen, en hij wilde graag zijn privileges behouden dus bleven ze onafhankelijk terwijl de rest van het land enorm arm is. Drie jaar geleden ben ik ook naar Lesoto geweest, alleen toen namen we de Sani Pass. Dit keer gingen we via een kant waar alleen het backpackers naar binnen gaat, dus de mensen zijn verder weinig touristen gewend. Daar aangekomen hebben we een lokale school bezocht en zijn een grote wandeltocht gaan maken naar grottekeningen en prachtige uitzichten. Ook mochten we binnen in een huis om het lokaal gebrouwen bier te proeven. Dan stap je met een man of 20 een klein rond huisje binnen waar de lokale mannen allemaal aan de rand plaats genomen hebben om ons net zo te bekijken als wij hen, vrij vreemd... Het bier zat in een grote plastic beker en ik kan het niemand aanbevelen, echt niet lekker. Aangezien we allemaal moesten bijkomen van de vieze smaak zijn we naar een lokale kruidengenezeres gegaan. Ze vertelde haar verhaal in haar eigen taal en onze gids vertaalde het naar het Engels. Na een (wel) lekker maaltje gekregen te hebben, vertrokken we weer terug naar de grens aangezien die om vier uur zou sluiten (gelukkig hebben we het gehaald :P).

Dinsdag hebben we weer een tour gedaan, dit maal een wandeltocht naar de Sentinell peak en de Tugela Fall. Ook deze vertrok om 7.30, dus het was weer redelijk vroeg op staan. De totale tocht was ongeveer 12 km in een prachtig bergachtig gebied. In totaal zijn we ongeveer 600 m geklommen, waarvan 300 m echt klimmen was: en vrij steile helling met allemaal losliggende rotsen. Maar het uitzicht bovenaan was de klim werkelijk waard! Iets verderop was het begin van de Tugela waterval, de langste in Afrika en de een na langste van de wereld!
Na deze dagen hadden we wel wat rust verdiend, dus de volgende ochtend lekker uitgeslapen en met de bus naar Durban gereisd. We zijn daar alleen ’s avonds geweest, maar hebben wel in het superleuke restaurant gegeten waar ik drie jaar geleden ook gegeten heb :).
De volgende ochtend zijn we weer vroeg opgestaan om op tijd klaar te staan voor de bus, alleen kwam hij deze keer een uur te laat... Nou ja, dat is Afrika :P. Na een super lange en warme reis zijn we ’s avonds in Coffee Bay aangekomen dat nog even mooi is als de vorige keer :). Het enige nare van de dag was dat mn ouders me opbelden dat mn cavia op sterven lag, en helaas is dat die avond ook gebeurd... Gelukkig hebben ze hem nog een mooie paar laatste uurtjes kunnen geven.

Vrijdag hebben we in Coffee Bay een wandeltocht gemaakt naar natuurlijke grotten langs de kust die erg mooi waren. Ondanks dat het redelijk bewolkt was, zijn mn schouders toch aardig verbrand :P. De omgeving hier is zo anders dan waar ik eerder deze reis geweest was, zo weids met af en toe een paar rondavels bij elkaar. De mensen hier leven ook gewoon van wat ze zelf kunnen verbouwen en auto’s zijn er niet zo veel.
Vandaag zijn we er weer redelijk vroeg uit gegaan voor de surf lessen, echt ontzettend gaaf! Allemaal is het ons gelukt om op te staan dus het ging best wel goed :). Helaas is het Belgische meisje vandaag doorgegaan en is de Braziliaanse man eergister al ergens anders naartoe gegaan, dus nu ben ik weer “alleen”. Maar de nieuwe mensen zullen binnenkort ook weer komen, dus lang zal het niet duren :).

Iedereen heel erg bedankt voor alle leuke en lieve berichtjes, ze zijn echt heel erg leuk om te lezen!

Groetjes,
Jannemieke

Foto 1: Lesoto
Foto 2: Onweer in Drakensbergen

• 17 November 2012 - 12:31

Els:

Hi liefie, goed om te lezen dat je niet ergens in het donker en in de gure wind eenzaam met je rugzak en je heerlijke blonde snuitje op een afgelegen plekje omgeven door grote duistere bomen tussen ongure types op de bus hoeft te wachten. Dat doet me goed. Bendoe is op een mooie en waardige manier begraven.

Dikke kus mama

• 17 November 2012 - 13:50

Hans Vermeij:

Ha meis, als ik het zo lees: tikje jaloers. Juist omdat ik net terug ben en weet hoe fantastisch mooi het is. Leuk om te lezen. Vanmorgen met Bob, een van je trouwste volgers, bijgepraat. Was ook weer leuk om te vertellen. Gisterenavond op de districtsvergadering iemand gesproken die ook net terug is uit Zuid-Afrika: Kaapstad en Kruger. Leuk!! Voorpret is leuk maar de napret ook!!! Kus papa.

• 17 November 2012 - 14:05

Bob:

Hoi Janemieke, goed om te lezen dat het je ook alleen goed gaat en dat je nog steeds mooie ervaringen opdoet. Vanochtend bij je vader inderdaad het enthousisme gezien als hij vertelt over jullie belevenissen! Hoop dat er snel weer leuke reisgenoten komen en dan onderweg maar een lekker biertje nemen ;) Groetjes van Bob

• 17 November 2012 - 14:15

Willem En Anneke:

Wouw, Jannemieke, wat een fantastische reis. En wat leuk moet het zijn om steeds nieuwe mensen te ontmoeten, met verschillende nationaliteiten..
    De wereld in een notendop!
    Lieve Jannemieke, GENIET GENIET GENIET!!

• 17 November 2012 - 15:40

Tilly:

hey jannemieke wat geweldig wat je allemaal doet kijk al weer uit naar het nieuwe verslag vind het zo mooi net een boek wat je aan het lezen bent hoop dat je snel weer nieuwe mensen zal ontmoeten gr en geniet er van

• 18 November 2012 - 09:40

Marleen:

Hoi hoi Miepie,

Leuk dat je gemakkelijk contact kunt maken met medebackpackers. Het is leuker om samen met iemand te reizen. Ben jaloers op jouw surflessen! Het lijkt me tof om op ze te surfen. Ga je dit vaker doen tijdens je reis? Anyhow, ik hoop dat je nog veel leuke en mooie dingen tegenkomt en kijk naar je nieuwe blog uit. Geniet van alles.

X Marleen.

• 18 November 2012 - 09:40

Marleen:

Hoi hoi Miepie,

X Marleen.

• 18 November 2012 - 18:58

Oom Herman:

Hallo Jannemieke,
    Ik ben jaloers op je. Wat lijkt me dat toch geweldig om aan al die leuke activiteiten mee te doen, wandelen, klimmen, surfen, abseilen. Dat abseilen lijkt mij wel erg spannend om te doen.
    Het is ook mooi georganiseerd. Zo' n bezoek aan een kruidengenezeres vind ik ook interessant.
    Na je terugkeer bij Hoeben samen kijken voor een cavia.
    Groetjes,
    oom Herman